Dankzij een schenking aan het Modelspoor Museum is de Wadloper terug in Sneek. Tot 2007 reed de Wadloper op de Noordelijke nevenlijnen rond Groningen en Leeuwarden. Uiteindelijk werd ze vervangen door de Spurt van Arriva. Wie de Wadloper nu nog wil zien rijden moet naar Argentinië, Polen of Roemenië, óf – sinds half oktober – Sneek.
In de begin jaren ’70 zochten de Nederlandse Spoorwegen naar vervanging van de Blauwe Engel. Deze markante treinstellen zorgden voor een goedkopere exploitatie, waardoor onrendabele lijnen behouden konden worden. Uiteindelijk werd gekozen voor de aanschaf van motorrijtuigen die afgeleid waren van de Duitse 627/628-series. De treinen weken op een aantal punten af van het Duitse ontwerp, zo werd de luchtgekoelde motor vervangen door een watergekoelde, die tevens minder ruimte in beslag nam. Ook kregen de Nederlandse treinstellen andere draaistellen.
De nieuwe treinen waren nogal hoekig van vorm en kregen dan ook al snel de bijnaam SRV-wagen. Omdat deze naam niet direct bij een trein paste, schreef de NS een prijsvraag uit voor een nieuwe naam. De Friezen en Groningers kozen in oktober 1983 massaal voor de naam Wadloper. In 2007 verdwenen de Wadlopers uit het noorden, om nog een jaar in het zuiden van Nederland dienst te doen.
Geraadpleegde bron: modelspoormuseum.nl