Richard kwam op het idee om deze draak te bouwen na het kijken van de film ‘How to train your dragon’ samen met zijn zoontje. De meeste mensen zouden bij een dergelijk project kijken welk vliegtuig het meest geschikt is om om te bouwen tot een draak, Richard pakte het echter anders aan. Na het bestuderen en maken van een modeldraak bekeek hij hoe hij de draak zou kunnen laten vliegen. Deze manier van werken zie je ook terug in de afwerking van de draak die werkelijk subliem is te noemen.
Besturing en vliegeigenschappen
Doordat de draak een niet bepaald traditioneel ontwerp heeft van een vliegtuig was het een uitdaging om de draak te besturen in de lucht. Met name het bochtenwerk bleek lastig. Geïnspireerd op dinosaurussen heeft Richard daarop een aantal servo’s aan de kop van dit monster bevestigd. Het resultaat is dat wanneer de draak een bocht maakt de kop dezelfde kant op mee beweegt. Buiten de betere vliegeigenschappen maakt dit de draak natuurlijk ook weer net een stukje realistischer.
Technische eigenschappen
De draak heeft turbine motor voor de voortstuwing. En een viertal Nikkel-cadmium-accu (NiCd) pakketen. Met deze power kan de draak zo’n tiental minuten in de lucht blijven en worden ook de servo’s en de ogen van het beest voorzien van stroom. Het vuur dat uit de bek van de draak kan worden gespuwd door middel van een druk op de afstandsbediening (een Futaba 14MZ radio). Het vuur werkt met een tasercircuit en gas (vloeibaar propaan) dat uit de bek wordt gespoten. De draak heeft een spanwijdte van meer dan dan 2,7 meter en is meer dan 2 meter lang! Het hele gevaarte is niet zwaarder dan 14 kilo en kan een snelheid van zo’n 40 kilometer per uur bereiken.